Пошук






Преса про нас
Преса про книжки
Iнтимність української літератури. Леся Мудрак про мистецтво і «сміття»
Автор: Вадим ЛУБЧАК
Джерело: Газета «День»
Дата: 18-09-2012
Про особливо інтимні, еротичні мотиви в українському мистецтві, зокрема в літературі, прийнято зазвичай або нічого не говорити, або говорити погане. Утім, популярність навіть однієї збірки «Ніч еротичної поезії» (видавництво «Зелений пес») засвідчує: попит на поезію з еротичними мотивами серед українських читачів відчутний. Ця збірка не тільки швидко стала популярною, а й скандальною. Наклад книжки розійшовся дуже швидко. Нещодавно «Зелений пес» видав другий том книжки під назвою «Ніч еротичної поезії non-stop», для упорядкування якого в соціальних мережах навіть оголосили кастинг еротичних поетів. Цю збірку буде представлено на Форумі видавців у Львові. Поезія з еротичними мотивами, звісно, має право на існування. Утім, вона має бути мистецтвом, а не порнографією. Про роль «еротичного чинника» в українському мистецтві та принципову межу між естетикою в поезії та літературним «сміттям» «День» розмовляв із поетесою Олесею МУДРАК.


— Еротична лірика — то є справжнє мистецтво. Варто пригадати поетичну спадщину Сапфо, Анакреонта, Овідія. Їхні поезії вважаються високим мистецтвом, як і доробок трубадурів, труверів, міннезінгерів. Еротичні мотиви властиві не лише авторським літературним творам, а й фольклору. На жаль, досить довго вони вилучалися з літературного простору, перетворюючи його на виразно цнотливий, «дистильований». Окремі еротичні вірші спостерігалися в Тараса Шевченка, Івана Франка, Павла Тичини, Василя Пачовського, Михайля Семенка, Максима Рильського, Наталії Лівицької-Холодної та інших наших митців. Певні зрушення в українській поезії сталися завдяки «сексуальній революції», що відбулася в 1990-х роках, — нагадала Олеся Мудрак. — Не всім до снаги розмежовувати еротику й порнографію. Еротика, як на мене, ѓрунтується на одивненні, на чутті тонкої єдності тіла і душі, чого не спостерігається в любовній (платонічній) літературі. А от порнографія побудована на біологічній основі, на натуралістичному виверженні інстинктів. Вона розходиться з категорією прекрасного, нехтує душею. Еротична лірика, як і любовна, тяжіє до розкутих вітальних форм вираження. Вона дарує читачам чуття прекрасного, що відкриває онтологічну основу буття, гармонію між чоловіком та жінкою.


— А чому так звана сексуальна революція в українському мистецтві розпочалася лише на початку 1990-х?

— Вона визріла значно раніше, але не було можливості для втілення її в житті. Навіть у колишньому Радянському Союзі еротика в мистецтві, зокрема в літературі, була. Просто вона не афішувалася, часто поширювалася в жанрі анекдотів. Поети писали «в шухляду». Але, як казав Михайло Булгаков, «рукописи не горять». Коли я досліджувала це питання, то знайшла прекрасні зразки еротичної поезії Ірини Жиленко, Миколи Вінграновського, Анатолія Кичинського, Марії Матіос та інших наших поетів. Навіть Ліна Костенко не оминала цієї теми, доречно згадати її чудовий вірш «Екзотика». Але ж ніхто не засуджує метрів — навпаки, ми захоплюємося їхнім мистецтвом. Не можна не захоплюватися граційними рядками Дмитра Павличка: Ти, мов яблуко з галузки,/ Впала в трави молоді./ Я звільнив тебе від блузки, Клавши руку на груді...».

Прекрасні з цього погляду також пізні тексти Івана Драча. В його збірці «Противні строфи» знаходимо рядки: «...степів розкішне різнотрав’я, і твій одкинутий берет...». Можна наводити безліч творів українських поетів з еротичними акцентами. Найбільше їх почали друкувати якраз у 1990-х роках. Тому розмови про відсутність еротичних мотивів в українській літературі — безпідставні.

Першим спробував зробити «еротичний прорив» в українській літературі відомий літературознавець Микола Сулима. Він 2001 року видав збірку «Бандурка», а потім, 2008-го, — антологію еротичної поезії «Сяйво білого тіла». Згодом його слідами рушили Іван Лучук та Вікторія Стах, котрі упорядкували другу українську еротичну антологію «Біла книга кохання». Із часом брати Капранови та Сергій Пантюк видали збірку «Ніч еротичної поезії», яка має найбільший попит серед шанувальників лірики. Нещодавно з’явилося друге видання «Ніч еротичної поезії non-stop», з нагоди якого оголосили народний кастинг еротичних поетів.


— Ви не лише на творчому рівні цікавитеся еротичними мотивами в поезії, а й захистили із цієї теми одну з перших у нашій країні кандидатських дисертацій — «Українська еротична лірика: жанрова специфіка та ідіостилі»...

— Коли я вирішила, що писатиму дисертацію саме з еротичної лірики, то зіткнулася з проблемою — не могла знайти наукового керівника. Літературознавці казали, що це несерйозна тема, що еротика — це абсурд, а не наука. Лише Наталя Костенко, доктор філологічних наук і професор, підтримала мене. Вона розуміла, що цю тему варто досліджувати в аспекті теорії літератури, її можна і потрібно з наукового погляду сприймати серйозно. Важливим моментом для еротичної лірики є не фізична властивість тіл, а підвищений тонус їх осягнення, переданий через ритм, звукову й тілесну пластику, стилістичні нюанси. І для мене це було важливо пояснити саме з наукового погляду. До речі, першим, хто написав відгук на дисертацію, був академік Іван Дзюба. Мені це дуже імпонувало.

Щоб об’єктивно оцінити еротичну поезію, потрібно бути серйозним літературознавцем. Читала публіцистичні праці, в яких еротичну поезію зневажають, ставляться до неї упереджено, сприймають не завжди адекватне. Як на мене, то дати адекватну оцінку цьому мистецькому явищу можуть хіба що дослідники рівня Миколи Сулими. Еротична поезія завжди виключає несмак, якось зауважив Іван Лучук. Цілком погоджуюся з ним. Справжня витончена еротична поезія, яка завжди нестандартна за формою і змістом, обов’язково залишиться в історії українського та світового мистецтва.


— Ви — не лише поетеса, а й акторка. Декламуючи власну творчість, ви зачаровуєте присутніх імпровізацією, грою, певним естетичним шоу. Наскільки сьогодні поетам важливо уміти представити свою творчість?

— Сьогодні це потрібно, бо триває вік епатажної літератури. Вік — амбіцій, на жаль, не завжди здорових. В українській ліриці є чимало дивовижних, буквально хрестоматійних поетів, наприклад Леонід Талалай, Володимир Затуливітер, чия творчість тебе просто захоплює. Їхню поезію знають усі, хто взагалі цікавиться літературою. Втім, коли ці автори самі декламували власні вірші, розумієш, що до цього треба хист. Поетові треба мати бодай жменьку акторської майстерності, потрібно вміти «подати» себе у вигідному світлі, переконати слухача у своїй внутрішній правді. Варто звернутися до досвіду барокових поетів, футуристів та інших митців. Сподіваюся, читаючи вірші, мені вдається показати всю гаму почуттів, якими жила, коли їх писала. У поезії важливі енергетичний зміст та відповідна наповненість віршованих рядків. Якщо я відчуваю в поетичних рядках бурхливу потужність та енергетику, якщо за однією метафорою стоїть ціла епоха, то це вражає, і це — справжнє мистецтво.




...

У Львові на Форумі видавців буде зірка еротичної поезії – Леся Мудрак
Автор: 
Джерело: ЗІК
Дата: 01-09-2012
Під час Форуму видавців у Львові пройде Ніч еротичної поезії (НЕП) – захід, присвячений виходу книжки «Ніч еротичної поезії non-stop». Виступить кандидат еротичних наук, спокуслива та експресивна зірка еротичної поезії – Леся Мудрак.


Леся Мудрак першою в Україні захистила дисертацію на геть не цнотливу тему – «Еротична лірика: жанрова специфіка та ідіостилі».


«Її виступи – це завжди шоу, – анонсують організатори. – Соковиті, емоційні, перчені, після яких відчуття-бажання ллються за край. Тож не дивно, що поетку почали скромно називати Міс Катарсис. Про неї ходять чутки і міфи, але перед глядачами-читачами вона завжди справжня і щира».


Побачити-почути «емоційно оголену» Лесю Мудрак можна буде 14 вересня о 20:00 (театр «Воскресіння», пл. Ген. Григоренка, 5).


До еротичного десанту, який висадиться на Форумі, щоб почастувати мешканців Львова відвертою, запальною, пікантною поезією, входять також: заслужений еротоман Юрко Винничук, божественна Келя Ликеренко та секс-символ сучукрліту Дмитро Лазуткін.


Видавництво «Зелений Пес» запевняє: когнітивний оргазм гарантований!


...

Кандидат еротичнах наук Леся Мудрак: «Це був когнітивний оргазм. Без перебільшень»
Автор: Анна Лобановська
Джерело: Друг Читача
Дата: 27-08-2012
Вона захистила першу в Україні дисертацію на «пікантну» тему: «Еротична лірика: жанрова специфіка та ідіостилі». Вона – активний учасник літературного еротичного руху, посіла друге місце у Народному Кастингу Еротичних Поетів. Вона доклала чимало зусиль для появи цікавої номінації «Найеротичніший твір» у літературному конкурсі «Коронація слова». Одним словом вона знає толк в еротиці, пише, що дійсно знає, і знає, що пише. Її – Лесю Мудрак – знов можна буде почитати у новій збірці «Ніч Еротичної Поезії non-stop», а побачити і послухати на презентаціях цього видання, у тому числі і на Форумі видавців.


– Пані Лесю, цього року саме Ви були нестандартною і несподіваною зіркою еротичної поезії. Видання скандальної збірки «Ніч еротичної поезії» зірвало дах навіть депутатам. Розкрийте таємницю свого успіху.

– Ой, який там успіх!.. То – велика насолода… задоволення від слова, що обрамлює тебе зі споду. Тебе кидає водночас то в експресію, то в передчуття творчого оргазму. Екстаз спільного ритму з читачем-слухачем – позапросторовий. Ти німієш і вибухаєш віршами. І поза цим справді нічого не існує.


– Як давно Ви працюєте в жанрі еротичної лірики і що цьому створювало передумови?

– Еротична поезія – моя стихія. Я не уявляю, що я не еропоетка… (сміється).

Ще років вісім тому вийшла у світ моя перша еротична збірка «Оголена самотність», що вийшла накладом 1000 примірників, і дуже скоро, менш ніж за півроку, тираж розійшовся. Я вдома маю єдиний «золотий» примірник, який бережу як реліквію.

Ви ж розумієте, коли з’являється щось яскраве – то його обов’язково треба припнути до стіни, що і зробили певні особи (не називатиму їх) «так звані» письменники, які, маючи в руках іще й депутатський мандат, при будь-якій моїй з’яві кричали: «Мудрак! Тебе в літературі забагато!» А заступники директора Телерадіокомпанії «Культура» заборонили запрошувати мене на будь-які радіопередачі. Що стосується навіть мого покоління, то на літтусівках соромилися, коли я виходила до мікрофону.

У мене був шок. Здавалося би, часи цензури і моралізаторства давно минули!

Я вирішила тоді довести цінність еротики на письменницькому матеріалі – себто, написати наукову роботу. Проблеми з пошуком керівника, затвердження теми, вибір опонентів… Нарешті, сталося! Захистила першу в Україні дисертацію з еротичної лірики. Тепер тішуся, коли Брати Капранови лагідно називають мене «кандидатом еротичних наук»…


– Так що ж для Вас таки головне: наука, чи поезія, чи їх синтез?

Таки поезія! Вона роз’їдає мізки своїми напрочуд розкутими випадами, ошелешеними образами, напруженими метафорами. Наука для мене як допоміжний інструмент, яким можеш створити додаткову какофонію. От і тепер, коли чіпляються до моєї творчості – можу дати достойну відсіч цитуючи класику і фольклор.


– Поясніть присутність юнгіанства у Вашій творчості…

– Ні, не подумайте, я ніколи, помітьте, не хизуюся своїм інтелектом у текстах. Навпаки, – обираю фольклорну підвалину вірша, щоб легше сприймалося. Може, на підсвідомому рівні виникають архетипи Аніми і Анімуса, Тіні і Персони… Дещо Фройдівське і Фраївське… але я думаю, що психоаналіз таки головний компонент еротики.


– Яка, на Ваш погляд, специфіка Вашого віршового тексту.

– Ви про метрику? Якщо про метрику – так це спроба вдосконалення традиції говірного вірша, що була розповсюдженою у барокових поетів і футуристів, а не «школа Антоніни Цвид».


– Ваші виступи – це своєрідне шоу. На кожній презентації чи то прес-конференції чекають від Мудрак якось вибрику. Це – заманка?

– Ні! То моя забаганка! Я люблю, коли феєрія. Не люблю пісного і прісного. Хотіла ж колись на акторський факультет вступати – готувалась… А потім довелось йти на філологію, бо батьки побоювалися, раптом на другорядні ролі тільки годитимусь. Може, і досі шкодую… Хочу створити цілу моновиставу із залученням музики, живопису , хореографії…


– Самій це складно?

– Трохи так. Я планую співдружність з художниками і хореографами.


– Цьогорічна «Коронація слова» після першоквітневого жарту «Друга Читача» створила спеціальну відзнаку «За кращий еротичний твір». Ми були переконані, що премія дістанеться Вам. Приголомшило те, що преміювали Ви. Та й такі подарунки повигадували…

– По-перше, мене ніяк не могли преміювати, оскільки поки не пишу прози. Хоча, у одному з інтерв’ю, хтось з письменників зауважив, що писати вірші після 30-ти непристойно. Але у мене ж ще є пару років (сміється)!

Коли мені потелефонували від Тетяни Логуш, я була трохи збентежена. Кажу їм: «Я ж не можу підкріпити матеріальний бік премії. Хіба що тільки щось вигадати». Голос із слухавки: «А ми саме на Вашу фантазію і сподіваємося».

Так і виникла Камасутра – теоретична, і Камасутра – практична – збірка «Ніч еротичної поезії». Ступку подружжю Логушів вирішила дарувати вже дорогою на свято, вискочивши з машини і за 2 секунди купивши.

Це був оргазм когнітивний. Без перебільшень. Думаю, наступного року, якщо допустять – то щось придумати в ролях…


– Заздрощів вистачає. І категоричного несприйняття Вашої персони…

– Авжеж! Такі міти творять. Такі анекдоти вигадують! Жах! Колись почула: Фонд культури. Поетичний вечір при свічках. Заходить Мудрак. Примусила вимкнути світло, лягла на стіл, підняла ногу…повернула голову і запитала: «Ну, як?!».

Уявіть, що щось нове і те, що не натягується на вуха, чуєш про себе дуже часто… Так і живу!


– А як Ваш чоловік, відомий професор, Юрій Ковалів, ставиться до Класика сучасної еротичної лірики? У вас же різниця понад тридцять років!

– (Усміхаючись) Чудово! У нас «збіжність горизонтів розуміння» і довіри. А це для сімейного життя – головне. Ми підживлюємо любов еротичними віршами (іронічно)… І маленька Даринка тішиться…


– А як Ви ставитесь до конкуренції, наприклад, із Келею Ликеренко?

– Навпаки вважаю, що коло еротичної свідомості і поезії українців треба розширювати: не брутально, не вульгарно, а красиво. Існує ж категорія прекрасного. Отже, якщо коло розширюється і пружніє, стає потужнішим – то міцніший жіночий аркан.

Я ніколи не ревную і не конкурую ні з ким! Конкурують зі мною!

У еротичній ліриці не варто ділити місця – на всіх вистачить. А ні – то поділимось! (сміється)

Вважаю, що історія розтавить свої пимпочки й на куртуазній літературі, як це було кілька століть потому.


– Плани якісь маєте?

– Так маю, але не виголошую. У мене, як у жінки, існують певні таєминки, в які зазирати не раджу навіть найвіртуознішим еротоманам…


– Не боїтеся такої ситуації, яка відбулася з Винничуком і його віршем?

– Я до цього ставлюся по-філософськи…...

«Ніч еротичної поезії» вдруге видається у форматі книги
Автор: 
Джерело: IA ZIK
Дата: 02-08-2012
Збірка «Ніч еротичної поезії» минулого року опинилася в епіцентрі скандалу через вірш Юрка Винничука «Убий п...раса». Але й відкрила нових зірок української еротичної поезії, що підготували свіжі вірші для нової збірки


Про це IA ZIK повідомили упорядники.


Головною зіркою стала Тетяна Шевченко, майстриня художнього відтворення камасутри по-українськи. Для нового видання художниця підготувала ще більш звабливі, відверті та колоритні малюнки, персонажі яких у ще більш пластичних неприхованих позах, без яких уже неможливо уявити «НЕП».


Перший наклад книжки закінчився ще навесні. А сплеск популярності еротичного віршу спонукав видавництво «Зелений пес» оголосити про Народний кастинг еротичних поетів, який тривав два місяці. Відбір найкращих відбувався у два етапи: перший – через голосування у Фейсбуці, другий – відбором учасників вживу на книжковому Медвіні.


Твори тринадцятьох фіналістів увійши у друге видання – «Ніч еротичної поезії non-stop». Ними стали: Дмитро Лазуткін, Келя Ликеренко, Михайло Карповий, Леся Мудрак, Анатолій Хромов, Олена Заславська, Ірина Шувалова, Русана Остапович, Юрій Луканов, Наталія Трохим, Юлія Шешуряк, Оксамитка Блажевська, Андрій Шадрін.


Незмінний фаворит збірки – Заслужений еротоман та еротознавець Юрко Винничук. До новго НЕПу ввійдуть винятково нові вірші авторів.


Вперше глядачі-слухачі побачать результати свого ж таки вибору на Форумі видавців у Львові, де й буде презентована оновлена «Ніч еротичної поезії non-stop».





...

Задоволення non-stop: виходить нове видання “Ночі Еротичної Поезії”
Автор: Зелений пес
Джерело: greenpes.com
Дата: 31-07-2012
Збірка «Ніч Еротичної Поезії», яка вийшла минулого року, стала не лише популярною, але й скандальною (саме на одному з вечорів Юрко Винничук вперше прочитав тепер уже легендарний вірш «Убий п…раса»). Вона відкрила нових зірок української еротичної поезії — чуттєву Келю Ликеренко та експресивну Лесю Мудрак.


Але головною зіркою стала Тетяна Шевченко, майстрині художнього відтворення камасутри по-українськи. Для нового видання художниця підготувала ще більш звабливі, відверті та колоритні малюнки, персонажі яких у ще більш пластичних неприхованих позах, без яких уже неможливо уявити «НЕП».


Перший наклад книжки закінчився ще навесні. А сплеск популярності еротичного віршу спонукав видавництво «Зелений пес» оголосити про Народний кастинг еротичних поетів, який тривав два місяці. Відбір найкращих відбувався у два етапи: перший — через голосування у Фейсбуці, другий — відбором учасників вживу на книжковому Медвіні.


Твори тринадцятьох фіналістів увійши у друге видання —«Ніч Еротичної Поезії non-stop». Ними стали: Дмитро Лазуткін, Келя Ликеренко, Михайло Карповий, Леся Мудрак, Анатолій Хромов, Олена Заславська, Ірина Шувалова, Русана Остапович, Юрій Луканов, Наталія Трохим, Юлія Шешуряк, Оксамитка Блажевська, Андрій Шадрін.


Незмінний фаворит збірку збірки — Ззаслужений еротоман Юрко Винничук.


До НЕПу ввійдуть винятково нові вірші авторів.


Вперше глядачі-слухачі побачать результати свого ж таки вибору на Форумі видавців у Львові, де й буде презентована оновлена «Ніч Еротичної Поезії non-stop»....