Пошук






Преса про нас

«Кобзар» між «hard» і «soft»
Автор: Д. ЛЮЦЕДАРСЬКИЙ
Джерело: Українська літературна газета
Дата: 13-05-2011
Реквізити: 
«Кобзар 2000» братів Капранових – доволі цікава, часом епатажна форма переосмислення й новітньої рецепції Шевченка в ХХІ столітті. Ця книжка видається чудовим матеріалом для компаративістського аналізу, оскільки є формою відображення текстів класичних у проекції на ХХІ століття. По-друге, «Кобзар 2000» – книжка, що писалася протягом кількох років, а отже, мала кілька редакцій (остання опублікована – 2010 року).


«ВЕЛИКИЙ ЛОХ»: НАУКА ВІД КАПРАНОВИХ


Сам по собі проект книжки, що час від часу дописується і доповнюється, вельми цікавий із компаративістичної площини. Він показує еволюцію письменницьких смаків, зміну в стилі, а також зміну самої соціокультурної ситуації. Так, у оповідці «Кавказ» знаходить відображення і сюжет помаранчевої революції. В останній «редакції» «Кобзаря» братів Капранових додалося чотири твори: «Якби ви знали, паничі», «Кавказ», «І мертвим, і живим», «Молитва». По-третє, композиційно це видання існує у двох паралельних вимірах (узагалі книжка у своїй основі має за провідний принцип дзеркальності, двійництва, вираженого на різних рівнях: сюжетному, психологічному, композиційному): «Soft» (для читачок) і «Hard» (для мужніх читачів).


НОВІТНІЙ «КОБЗАР»: ТРОХИ ВІД ПОСТМОДЕРНІЗМУ, ДЕЩО - ВІД МАСОВО ЧИТВА


Хтось може заперечити і одразу сказати, мовляв, від Тараса Шевченка в цій книжці залишилися тільки попсові назви творів (і то часом гротесково чи іронічно перелицьовані), узяті за основу для назв розділів у частинах «Soft» і «Hard» («Сон», «Гайдамака», «Варнак», «Розрита могила», «Кавказ» тощо). Проте дозволю припустити, що це не зовсім так. «Кобзар 2000» братів Капранових – безперечно, можна прочитати як форму художнього обігравання, як перелицювання і шарж.


Книжка вартує уваги. Насамперед, із психологічної точки зору. Опус братів Капранових – це неореалізм за стильовим визначенням. Можливо, хтось дорікне і зверне увагу на численні міфологічні образи, фольклорні сюжети, наявні в книжці. Це так. Зрештою, це природно, оскільки за претекст узято саме Шевченка, творчість якого виростає з фольклорних первнів. «Кобзар 2000» виростає з магічного реалізму, осмисленого в українській традиції. І в середовищі ХХІ століття існують мавки, вовкулаки та потерчата. Отже, людська свідомість аніскільки не змінилася, порівняно з шевченківським часом. Але, як на мене, в цій книжці найцікавішою постає психологія людини третього тисячоліття. Психологічна ситуація в ХХІ столітті видається центральним предметом письменницької уваги, автори звертаються до аналізу «усередненої» масової свідомості, показуючи її темні місця.


Сама по собі спроба переосмислення «Кобзаря» видається цікавою і перспективною. Такі книжки потрібні, тим більше, вони виставляють перед людиною двоїсту систему дзеркал. Попри всю зниженість риторики новітніх Шевченків (братів Капранових), їхня книжка прагне змалювати широкий психологічний зріз нинішнього суспільства, хворого на меркантильність, споживацтво, просто хворого через інформаційну засмиканість і перевтому, хворого на психоз і національну забудькуватість. Це суспільство, яке ось-ось може відірватися від своїх коренів, від фольклорних традицій.


Інтелект не може бути формою пізнання дійсності в книжці Капранових, бо інтелект обмежений. Там, де працює тільки розум, виникають, як у Бароко, численні непорозуміння та конфлікти. Бо світ більший за раціональну складову людського мислення. Герої Капранових у кожній оповідці на цьому наголошують. Розум програє, магія – всесильна. Але для магії потрібне не раціо, а віра, готовність зустріти чудо. І герої в «Кобзарі 2000» мають пройти ініціацію, аби стати готовими для такої зустрічі. Мольфарство, як видається після прочитання книжки, не занепало. Мольфари живуть своїм життям, тільки в нього все менше дотикових із магістральною лінією цивілізаційного розвитку (представленого як великий бізнес-ринок або ж божевільня). Цивілізація в книжці Капранових існує за схематичними розрахунками збагачення, комерційної наживи, сексуальних потягів. Люди в цьому світі поступово з’їдають одне одного й себе заразом. Українська цивілізація потопає в пиятиках, сім’ї розпадаються через втрату морально-етичного кодексу в суспільстві. Світом правлять юристи, які мають зовсім інше «звичаєве право».


В «Кобзарі 2000» наскрізною є лінія порятунку українського світу, хоч вона і вимальовується через художній підтекст. Людство не виживе без повернення до праоснов. Хоча, звичайно, гоніння за поганством у книжці також висміюється, як і все, що є штучним, надривним. Воля природна. Віра – автентична. А от теперішній світ звироднілий, це світ бізнесюків і політиків.


ЯК ВРЯТУВАТИ УКРАЇНУ? РЕЦЕПТ ВІД БРАТІВ


Книжка написана у вельми спокійному стилі, читається вона неквапно, але, поринаючи в текст, навіть і не хочеш кудись поспішати. Порятунок українського світу брати Капранови, принаймні їхні оповідачі, вбачають у поверненні до всього українського.





Посилання на оригінал
Схожі повідомлення
Схожих повідомлень немає!